בית הספר > תלמיד, טבע, סביבה





































































תלמיד, טבע, סביבה
אני רוצה תמיד עיניים כדי לראות
את יפי העולם ולהלל את היופי
המופלא הזה שאין בו דופי ולהלל
את מי שעשה אותו יפה להלל
ומלא כל כך מלא יופי. (נתן זך)
בבית הספר עשיה רבת שנים בתחומי קיימות שונים ובהם הקשר לטבע, עבודה עם חומרים טבעיים, עבודה חינוכית מעמיקה ביחס לעונות השנה, החגים ומחזורי השבוע והחודש.
בית אורי, קהילה חינוכית-טיפולית-שיקומית לבעלי צרכים מיוחדים, פוגשת, מטבע הדברים, קשיים, אתגרים, מגבלות.
אחת התרופות לכך הוא היופי. לראות את היופי בכל, את ההרמוניה בתוך ה-דיסהרמוניה. לראות את הגורם הבורא-היוצר בכל. זהו גם מקור האמונה המחזקת בתוך עולם של אתגרים מורכבים.
הרצון הוא גם ליצור יופי. להחזיר יופי לעולם שמעניק לנו רבות. מקבלים שפע ומעניקים בשפע.
כל הנ"ל דורשים לעורר את מודעות הצוות ליופי שמול עיניהם, למשאבי הסביבה הקרובה.
עשייתנו הבית-ספרית הינה לא רק בתכנים, אלא גם בתהליך שנרקם לעבודה בשיתופי פעולה.
אנו מאמינים שככל שהתלמיד יהיה יותר פעיל וערני בחושיו ותנועתו, כך יפתח יותר את כישוריו לכל חייו בהמשך. לכן אנו דוגלים בלספק סביבה טבעית ככל האפשר. להביא אותו למירב הפעילות האפשרית, תוך כדי ניצול החושים הטבעיים. ככל שיהיה פעיל יותר ומחובר יותר לסביבתו הטבעית – כך יתפתחו כשריו וכישוריו הפנימיים בצורה הרמונית ובריאה יותר.
הלכה למעשה-
בכל כיתה קיימת פינת טבע המקשרת בין החוץ לפנים, בין העונה והמתרחש בה לבין המהות שברצוננו להביא ולבסס בנפש התלמיד.
לימוד על הצמר יתחיל בביקור בדיר כבשים וצפייה בגז צמר, הצמר יובא לכיתה ומאותו השלב ילווה את הלימוד שולחן ובו מוצג לאורך תקופת הלימוד, צמר על גלגוליו השונים. משלב הגז- צמר גולמי, לאחר נקיונו יתווסף צמר נקי וכך הלאה לאחר סירוק הצמר, צביעתו, טווית חוט והפיכתו למוצר קונקרטי (כובע, סלסלה וכדומה) .
הקמת גינה כיתתית מאפשרת גישה לכיסאות גלגלים ונכויות פיזיות. שיתופי פעולה בין תלמידים צעירים ובוגרים וחיזוק הקשרים הבין אישיים.
מעגל חושים - תחת עצי האורנים יש לנו מעגל חושי המורכב מחומרים טבעיים (אצטרובלים, מחטי אורן, דשא, חול וכו'), בקוטר של כשישה מטרים. ניתן ללכת עליו לחוות תחושות שונות. המעגל עונה על צרכים של ויסות חושי וחיבור לחומר, לטבע ולתחושת השייכות (הקרקוע).
מעין - בתוך בית אורי בחלקה קסומה מסתתרת נביעה מעשה ידי אדם. היא ממוקמת במקום מוגבה מעט, עטופה בסבך צמחיה היוצר מקום 'מסתור' מוגן, ובו סלעים המתאימים לישיבה. פינה זו משמשת עבור הכיתות השונות מקום מרגוע, המשרה שקט. מקום נעים גם כשבחוץ חם ולוהט בקרבת המים והצל קריר ונעים. מקום שניתן להירגע בו או לחגוג בו אירוע משמח, מקום המאפשר אינטימיות והכלה.
דשא - המרחבים בין הכיתות, בתי המגורים, והמבנים השונים הם בחיפוי טבעי של דשא, עצי נוי הנותנים צל וגינות מתאימות. זמנים רבים מהיום התלמידים מעבירים במרחבים אלו על מנת לתת מענה להפסקות בלימוד, לצורך שהייה במרחב טבעי לצורכי הנפש, לצורך רגיעה וכמתן מענה לעשייה הדורשת מרחב חיצוני כגון דיש וטחינת חיטה, עבודה עם מים, התנסות בחץ וקשת, פעילות גופנית ועוד.
מסיק זיתים - בבית אורי מספר עצי זית. לקראת עונת המסיק התלמידים יוצאים למסיק זית במטע חיצוני וגם מבצעים מסיק בתוך בית אורי. כך ההקשרים הלימודיים והעשייה מחברים אותם לעומק לסביבתם. מהמסיק בדרך כלל יוצרים שמן זית וזיתים למאכל- המשך התהליך של המסיק. התלמידים שותפים לכל השלבים של העשייה ובכך חווים לעומק את התהליך.
חיטה - התלמידים חווים את מעגל החיטה בעונות השונות, לומדים למידת חקר, ומקשרים בין העשייה לתוצר. השלבים השונים כוללים הכנת חלקת האדמה, השקיית הקרקע, זריעה התבוננות ומעקב אחר שלבי הצמיחה וההתייבשות, קציר וכן הלאה עד שלב אפיית הלחם.
הלימוד הוא לימוד מעמיק של חוויה, הבנה של חזרתיות בכל שנה נותנת לתלמיד תחושת ביטחון בסדר העולם, ועוזרת לבסס את קשר התלמיד לאדמה ולשייכות למקום. עוזרת להבין את התהליך שמסתיים בהזנתנו.
שבועות - טנא הוא דבר פרי עמלנו. הוא נאסף מהעצים של בית אורי שאנו עוקבים אחר השינויים שלהם במהלך השנה, מתוצרת גן הירק, ומקושט על ידי הפרחים והצמחים שבסביבתנו. יוצר תחושת שייכות גאווה וחיבור למקום לעשיה וללמידה.
התלמידים וחברי בית אורי הם שותפים מלאים לעשייה בבית אורי, לקידום הצרכים היומיומיים ולקיום קשר אמיתי בין התנהלות המקום לבין חייהם האישיים. התלמידים לוקחים חלק בעשייה הירוקה באופן פעיל ושוטף, כמו טיפוח גינון קהילתי משותף, מרחב גן שעשועים בשכונה, בקרבת בית אורי, שימוש במתקנים ציבוריים משותפים, לקיחת אחריות משותפת על ניקיון היער הסמוך, פעילויות חגים משותפות וחיבור עם תלמידי גן אזורי, פתיחת בית הקפה והגלריה 'בגבעה' שבתוך בית אורי לטובת הקהילה, העשרת המגוון הביולוגי בשכונה על ידי שתילת צמחים מכוונת ועוד.
לצד אלה ישנה קהילת ההורים, שהיא קהילה רחבה שהינה שותפה פעילה בהתרחשויות השונות במהלך השנה. ויש את קהילת 'יוצאי בית אורי', עובדים לשעבר, תורמים ומתנדבים, אשר מוכרים לתלמידים והינם שותפים משמעותיים לדרכם.